• サぺルOP
    link
    fedilink
    Polski
    arrow-up
    1
    ·
    edit-2
    1 month ago

    Czy globalizacja to kolejna nazwa kolonializmu? Przestała działać, kiedy kolonizowani zaczęli być konkurencją?

    Ostatnio rozśmieszyło mnie, że import 2…3% samochodów stał się zagrożeniem egzystencjalnym dla lokalnych producentów.

    Czy my jeszcze żyjemy w rzeczywistości, czy w formie marketingu, który kreuje nasze myślenie o rzeczywistości?

    • naurM
      link
      fedilink
      Polski
      arrow-up
      1
      ·
      edit-2
      1 month ago

      Nie rozumiem pytania o kolonializm. Czy ja jestem skolonizowany, bo zarabiam pieniądze na zagranicznych projektach?

      Nie chodzi o wzrostu importu tylko o spadek eksportu.
      Rynek chiński w 2023 to 26M sprzedanych osobówek, europejski - 13M, amerykański - 15,6M.
      W ciągu 3-4 lat marki zachodnie straciły 50% tego rynku.
      Import chińskich samochodów w przypadku Europy ma minimalne znaczenie. W krajach takich jak Polska bardzo niewiele osób chce jeździć elektrykiem, bo spadek wartości takiego auta jest znacznie szybszy niż w przypadku spalinówki.
      Stąd nerwowe ruchy europejskich producentów, bo duże inwestycje w rozwój poszły jak krew w piach (a w Chinach podobno elektryki sprzedają się całkiem nieźle, ze względu na lokalne regulacje).

      • サぺルOP
        link
        fedilink
        Polski
        arrow-up
        1
        ·
        edit-2
        1 month ago

        Niekoniecznie. Skolonizowany byś był gdyby twoja pensja wynosiła ułamek tego i byłbyś zadowolony. Jesteś częściowo skolonizowany przez rozwiązania informatyczne i usługi.

        Możemy porozmawiać kiedy zaczniecie konkurować z kimś dużym zza oceanu i zbierzecie się na odwagę by to kontynuować zamiast sprzedać.

        To czemu w doniesieniach prasowych ciągle piszą o ochronie lokalnych rynków i cłach, zamiast o wsparciu eksportu? Jednocześnie piszą, że od czasów pandemii padały rekordowe zyski. Przewidują, że w przyszłym roku się załamią, bo rynek w tej pozycji cenowej się nasycił + wchodzą nowe wymagania ochrony środowiska.

        Właściwie niektóre arty o przemyśle samochodowym przypominają te o firmie od CPU.