W sumie nie wiedziałem, że jest coś takiego jak specjalny samochód do wkolejania pociągów.
Zaskoczyło mnie to 180 KM z 6.4 L i zacząłem szukać informacji, jak to wygląda w lokomotywach spalinowych.
Chyba faktycznie nie jest źle, bo silnik w SM30 osiągał zawrotne 300 KM z 38 L.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolejowy_silnik_spalinowy
Z drugiej strony, Caterpillary mają lepszy wskaźnik mocy.Zawsze ciekawił mnie silnik 14D40. Gdzieś czytałem, że ma nietypową budowę. Ale na wiki widzę, że 12N-710G3B-T2 może być nawet ciekawszy. Może to oryginalna wersja?
Wytłumaczenie jest proste. Jest to ułomna, imperialistyczna konstrukcja, która została przez radziecką myśl techniczną udoskonalona i dostosowana do potrzeb ludu pracującego miast i wsi.
Tak więc domyślam się, że amerykański 12N-710G3B-T2 jest kolejną (ale przestarzałą i nieprzemyślaną) wersją tego samego silnika.Oto poszlaki z wcześniejszego przypadku. Nie szukałem, które późniejsze konstrukcje również zostały zapożyczone.